הצצה לטבעונות בעולם הערבי דרך עיניה של אמל חסן- אקטיביסטית ואישווה!

13607939_484123155111122_52573403_n

אמל חסן היא טבעונית, אימא לשלושה שגרה במשהד. היא מנהלת אדמיניסטרטיבית של יחידת אונקולוגיה בכללית נצרת, פעילה בקידום הטבעונות והעלאת המודעות לזכויות בעלי חיים. עכשיו היא פעילה מאוד בארגון הצעדה 'כולנו קולם' שתיערך בחיפה. חברה התעקשה שאני חייבת להכיר אותה, כי היא אישה מעוררת השראה. מה אני אגיד? היא צדקה! (בתמונה אמל מחזיקה שלט ובו כתוב: הצטרפו למהפך – עברו לטבעונות)

איך נהיית טבעונית?

"הבחירה שלי להיות טבעונית התחילה אחרי שראיתי שחיטת עגל אצל השכנים שלי. המראה לעולם לא יצא לי מהראש. הפחד, הצעקות של העגל זעזע אותי קשות וגרם לי להחליט להקטין את כמות הסבל בעולם, ולחיות באורח חיים שלא מנצל אף בעל חיים.

קראתי את הספר של שרבל בלוטין אלח׳ודריה ״יחס נשגב של האדם כלפי האדמה והחיה״ שחיזק את העמדה שלי להיות טבעונית. שרבל תמך בי המון ועזר לי לעבור את השינוי בצורה חלקה הוא מודל לחיקוי עבורי."

איך נהיית אקטיביסטית?

"החלטתי להיות פעילה למען בעלי חיים כדי לא להזין את גופי ואת ילדיי בסבלם ובמותם של יצורים אחרים. ראיתי המון אנשים סובלים בעבודה שלי ואני יכולה לחוש את כאבם וסבלם ולהזדהות עם הכאב של בעלי חיים. החל מהשחיטה האכזרית, דרך חלב המיועד לעגלים, ובביצים שנלקחות מתרנגולות הכלואות בכלובים כל חייהן."

"קיים פער גדול בין הדימויים בפרסומות למוצרי "תנובה" ו"זוגלובק" לבין המציאות. אל מול כל האלימות לבעלי החיים היום, קל להיות פסימיים. המספרים בלתי נתפסים, הסבל שאנחנו גורמים לבעלי החיים מזעזע ומחריד לרוב. אם אנחנו רוצים להיות השינוי שרוצים לראות בעולם הזה חייבים להשמיע את קולם"

איזה פעילויות נעשות בחברה הערבית למען הטבעונות?

"אני חברה בעמותת האדם הטבעוני – אלאינסאן אלח׳ודרי שפועלת לעודד, להדריך, ולהגביר את המודעות לאורח חיים בריא, טבעוני ומלא חמלה לבעלי חיים וכדור הארץ. עד היום הקמנו הפגנות, הרצאות ודוכני הסברה ודוכני אוכל על טבעונות (meet out) על ידי הגשת טעימות של אוכל טבעוני, עוגיות, תחליפי גבינות ועזרה במתכונים של אוכל טבעוני. אנשים לא מבינים מה אוכלים בתור טבעונים ואירועים כאלה עוזרים להבין שזה לא כזה מסובך. היו אירועים כאלה בנצרת, עוספייה, נצרת עילית ואחרי הרמדאן נעשה באיזור משגב וטמרה."

13570037_482149258641845_201877579_o
ציור שציירה: טבעונית

את מרגישה פורצת דרך כאישה ערבייה שפעילה למען בעלי חיים?

"יש מלא נשים שהיו לפני. אנחנו מחנכות את הילדים שלנו לאכול בריא ומוסרי. אני חייבת להיות אקטיביסטית למען בעלי חיים והילדים שלי, אנחנו חיות על אותו כדור הארץ. אם אני מדברת על שוויון בין בעלי חיים ובני אדם, אני מונעת עוני, אני לא לוקחת יותר ממה שאני צריכה, אני פועלת לחברה ללא ניצול. בגלל זה חשוב להיות פעילים כדי להביא את השינוי."

איך קיבלו את המעבר שלך לטבעונות?

"היו קצת ויכוחים בהתחלה וזה לגיטימי, "איך תחיי בלי בשר? יחסר לך ויטמינים ואת לא תתאפקי כשתראי את המנגל…" אבל עם הסברה נכונה, נחישות ואמונה אפילו התחלתי לשכנע אחרים. הטיעון הדתי שאלוהים מקדש אכילת בשר הוא הקשה ביותר. אנשים אומרים לי "האם אתם יותר רחמנים מאלוהים?" אמנם אין איסור הלכתי באסלאם לאכול בשר, אך הדת מורה לנהוג בחמלה בבעלי חיים. תשובתי תלכו לבדוק בבתי המטבחיים אם זה נעשה בחמלה לפי ההלכה? אם תעשיית הבשר, חלב וביצים תעבוד לפי הדת, היא לא תרוויח. זה גורם להם להתחיל לחשוב ולהטיל ספק במה שמכניסים לגוף שלהם."

"על כל אדם יש ביקורת, אם אני מחפשת את זה, אין לזה סוף. מי שבחר להיות בנאדם, למען הבריאות שלו והחיים, זה רק מחזק אותי. כל עוד מדברים על חודריה- טבעונות KHUDRIYA אני מבסוטה."

מה היחס של האיסלם לבעלי חיים?

"בתור אישה דתייה חשוב לי להדגיש, הדת של האסלם ממש לא אלימה. יש קבוצה מסוימת שנוהגת בצורה אלימה המנוגדת לערכי האסלם. הנביא מוחמד דיבר על זכויות בעלי חיים המון, משהי נכנסה לגן עדן בגלל שריחמה על חתול. נכון שאללה נתן לנו אישור לאכול בשר והפך את זה לחלאל (כשרות לפי המוסלמים), אבל יש מלא תחליפים לבשר שהוא מאוד רחוק מלהיות חלאל (שיטות השחיטה אכזריות- התנהגות כלפי בעלי חיים מזעזעת והם חיים בתנאים מצמררים) צריך להפריד בין מה חלאל לבין התעשייה האכזרית של היום."

מה היחס לטבעונות בחברה הערבית?

"בחברה הערבית המודעות לטבעונות נמוכה, אבל כשאני מספרת, אנשים מתעניינים. הם לא מבינים שאסור לנו לאכול מוצרים מהחי גם מבריאות וגם ממוסר ודת. הם חושבים שאוטוטו ימאס לי מזה. ההסברה הכי יעילה היא מפה לאוזן. לפני כמה דקות דברתי עם ילדה בת 15 שרוצה להשתתף בצעדה ואבא שלה מסרב כי בעיניו זה מנוגד לדת. הסברתי לו שאם יש אחוז של חלאל – לא כשר, אז אסור לאכול. היחס לבעלי חיים בתעשייה הוא אכזרי וללא חמלה כלפיהם, לכן זה אסור לאכילה. חשוב לזכור שהנביא מוחמד היה טבעוני רוב הזמן, באירועים מיוחדים היה בשר, לעיתים רחוקות. הוא התחיל להבין ואפילו נראה שהוא מסכים עם מה שאמרתי. בסוף הסכים שהבת שלו תשתתף בצעדה. ככה עושים שינוי"

"רופאים לרוב ימליצו להפסיק מוצרי חלב כשיש גידול בשד כי יש בזה הורמונים, כנ"ל בשר. אני גם מסבירה על זה לחולים שכדאי להם להפחית. אם תוך כדי טיפול מפסיקים חלב ובשר הם לרוב מתחזקים. הפן הבריאותי מתחיל לשגע את האנשים וגם אצלנו המודעות עולה מאוד."

"בעולם הערבי יש יותר ויותר טבעונים. בירדן יש אוכלוסייה קטנה של טבעונים, בסוריה יש עמותה של הטבעונים הסורים, אנשים מתחילים להתעורר לאורח חיים בריא וטבעוני וזכויות בעלי חיים. בסוריה יש מקלט לבעלי חיים. יש בתימן, מרוקו, מצרים, במצרים יש את הקבוצה הכי גדולה בעולם הערבי למען טבעונות."

 

בואו לשמוע את אמל מדברת באירוע של כולנו קולם – צעדת ענק למען בעלי החיים! كلنا صوتهم – مسيرة ضخمة من أجل الكائنات الحية שתיערך בחיפה ביום שישי ה15/7/16 בשעה 11:00, אירוע חוצה מגזרים ועדות שכולו אנשים מדהימים שרוצים להפסיק את הסבל של בעלי החיים ולהעלות את קול הזעקה שלהם למודעות ציבורית נרחבת.

 

13323282_10208531762984564_1042942646184106405_o

 

 

 

הצטרפי לניוזלטר של אישווה

אהבת את הפוסט? מוזמנת לשתף

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך

2 תגובות

  1. גדולה!!! ללא עוררין.
    מעריכה אותה ומצדיעה לה!!!
    כמובן שאני מגיעה גם להשמיע את קולם של חסרי הקול והישע האומללים.

  2. לא הבנתי. אם אללה התיר לאכול בשר, מדוע את טבעונית, ואם את טבעונית, אז איך את מאמינה באל שמותיר לצער ולהרוג ייצורים חיים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *